Karl-Erik Tallmo,
artikelregister
För om vi borjar med att granska musik som fungerar borgerligt idag, så finner vi att det knappast år i själva musiken det reaktionära ligger. För i så fall skulle det ju inte gå att ta en reaktionär låt och sätta ny text till. Svensktoppen är ju främst reaktionår genom de erbarmeliga texterna och den ideologi de för med sig. Den typen av musik har ju vänstern fört över och a ~ ant ganska ofta. Men mer om det senare.
Sminkpopvågen och Alice Cooper med ormarna och allt det här sprider ju också en reaktionär idé, beslaktad med serietidningarnas och filmens monster- och skräckvåg och veckotidningarnas ockulta mediereportage. Sånt har en tendens att florera i kristider. Ändå kan man knappast säga att själva musiken är reaktionär.
Eller betongpopen som den kallas, den här tunga rockmusiken av typ Deep Purple. Det är aggressiv musik, tycker många. Och troligen är det inte för inte som den går hem i förorternas aggressiva gettovärld. Men tung rock har ju även Nynningen använt på ett revolutionärt sätt. .lag tror alltså att det är främst sammanhanget som gör det.
Jag sa förut att svensktoppen är reaktionär främst genom texterna. Men det avspeglar sig i musiken också. Det görs för att sälja och för att politiskt vara fördummande och passiviserande, därför blir ofta musiken andefattig, slät och plastig, precis som skivan den är pressad på. Den är massproducerad efter en viss mall, de som spelar vet på förhand vilka medel som ska användas, inget djupare engagemang blir möjligt eller nödvändigt. Stikkan Andersson brukar skryta med att han gör en hit på 15 minuter. Trots detta har ju vänstern ofta använt sig av musik av typ svensktopp med ny text till. Detta är naturligtvis på gott och ont. Risken är givetvis att man medverkar till att konservera en dålig musiksmak. Det är inte fråga om snobberi nu, jag menar inte att enkel musik behöver vara dålig, se bara på det svarta amenkanska proletariatets musik, bluesen. Svensktoppen är inte dålig därför att den är enkel. utan därför att den inte förmår utnyttja enkelheten, många av dom allra själlösaste låtarna bygger ju på enkla harmonier, ändå blir det dåligt. Därför att munnen som sjunger sitter i affärsmässighetens kalla ansikte och fingrarna som spelar är alltför fulla av sedlar som prasslar.
Jag tror inte att vi som revolutionärer är betjänta av en musik som blir nån slags minsta gemensamma nämnare för alla. Det blev en visafton för hamnarbetarna, och det kanske var riktigt, men i nåt sammanhang kanske man kunde tänka sig en revolutionär pop- eller jazzkonsert. Olika människor har olika smak, borgarna täcker för närvarande in alla smaker med sin musik, vi måste också utnyttja olika stilar.
I Sverige är allt så förbaskat lagom. Arbetarna svälter inte, men de har inget överflöd heller precis, arbetsdagen är precis lagom lång. Efter jobbet är precis all ork till egen aktivitet utkramad, man orkar bara låta sig passivt underhållas genom TV eller grammofon. Säkert utövades mvcket mer musik förr i hemmen än nu. Det gör väl också sitt till att man lättare låter sig luras av kapitalismens oäkta musik, när man inte har egen erfarenhet av vad man kan göra med musik. Just den här "musikanalfabetismen" var något som kommunistiska musiker försökte bekämpa i Tyskland och Sovjet på 20-30-talen och då var den ändå inte så utbredd som nu.
Musiken kan alltså vara en kraft och den är det idag i hög grad bland ungdomen. Många har ju velat ha en mer regelbunden musikspalt i Ungkommunisten. Vad skulle den då ta upp?
Liksom Tomas Nydahl i Röda Rappet anser jag att vi bör ha en öppen attityd till musikforum-rörelsen, tidningen Musikens Makt o s v. Det är långt ifrån säkert vart den rörelsen hamnar, flum och socialism blandas om vartannat, men om vi kan gripa in på rätt sätt kan vi kanske få det senare att överväga.
Slutligen: Om Ungkommunistens musikspalt blir mer regelbunden så kommer den att tillsammans med sportspalten att täcka två stora intressen hos ungdomen som vi inte kan nonchalera.
Karl-Erik Tallmo, Karlskoga