OBS, Sveriges Radio, P1, 9/1 2004
[Serien bortglömda författare: Uno Eng][Länk till ljudfil i formatet RealAudio på Sveriges Radios webbsida]
Uno Engs bok "Historietter" från 1956 är en tämligen bortglömd bok. Faktum är att de flesta av hans böcker är tämligen bortglömda. Ändå hade de oftast pregnanta titlar som "Den understrukna munnen" eller "Den besvärliga kanariefågeln".
Ett par romaner är visserligen läsvärda, men i mitt tycke är det nog kortnovellerna som är de verkliga klenoderna från Engs verbala kristallsliperi. Så här börjar "Själen", den första lilla etyden i boken "Historietter":
Eng skriver om "åttkantiga människor i en värld av fyrkantiga", skrev Urban Stenström i Svenska Dagbladet 1963. Flera böcker handlar om den synnerligen åttkantige Mr Bister, Engs alter ego, och där blir det även en rejäl dos samhällskritik. I "Historietter" finns kortnovellen "De bägge huvudena", som nästan är ett inlägg i dagens skoldebatt. Den handlar om två tvillingbröder med helt olika förutsättningar, den ene "en liten dyster gynnare som ideligen skaffade sig anmärkningar genom att kritisera läroböckernas uppgifter", den andre med "slätstrukna betyg i alla ämnen utom i gymnastik". Så här skriver Eng:
Politisk udd finns också i "Talarstolen", som ursprungligen publicerades 1945, då vi ännu knappt hade fröet till det som skulle bli EU. Eng skrev här om en framtida europeisk federation, där den författningsenliga representanten för Sanningen (med stort S) underförstått inte fick göra för stort väsen av sig. Därför får Sanningen uttalas från en talarstol uppe på toppen av Mont Blanc, med endast beväpnade vakter som åhörare.
Framtidsförutsägelser började Eng med redan som 16-årig gymnasist, då han skrev en uppsats om Göteborg år 2000. Han förutsåg bl.a att vi skulle ha trådlösa telegrafiapparater som man kunde bära med sig i fickan.
Sedan kom alltså debutboken "Skioptikon" 1921 och ännu en samling kortnoveller, "Poetens rosor", 1923, men det dröjde sedan hela 21 år innan nästa bok kom, diktsamlingen "I vågskålen". I dag har man som bekant mera bråttom, när det brukar heta att författare eller rockstjärnor bryter tystnaden när de återkommer med en bok eller skiva efter en paus på tre-fyra år.
Vid den här tiden bodde Eng i Stockholm och umgicks med de s.k. Klarabohemerna, särskilt Nils Ferlin, som han efter en festnatt i juni 1944 räddade från att falla ut från ett fönster på Tulegatan 7. Eng höll Ferlin i fötterna tills brandkåren kom. Huset finns inte kvar - annars hade det ju varit passande med en sådan där litterär minnesplakett på fasaden.
Som alla särlingar är Uno Eng ojämn, det ska villigt erkännas. Å andra sidan: vem är intresserad av ett jämntjockt författarskap? Utan experiment - och även mindre lyckade sådana - kommer man ju ingenstans. Men jag ska avsluta med ett lyckat exempel, ännu en gång handlar det om en kyss, och under den förhållandevis korta tid den pågår erfar kavaljeren en hel kärlekshistorias början och slut:
|